onsdag 16 november 2011

#270. Electric Eden: Unearthing Britain's Visionary Music.

Här sitter jag känner in The Incredible String Bands "The 5000 Spirits Or The Layers Of The Onion", och tycker inte alls den känns så tokig längre. Det faller sig ju ibland så märkligt att det man tidigare förkastat, i det här fallet brittisk folk, plötsligt inte längre skaver lika obehagligt. "Painting Box" som rullar just nu, den låter rent av riktigt trevlig, trots en yster flöjt som virvlar runt i bakgrunden. Jag har helt enkelt börjat uppskatta den brittiska folkmusiken. Kanske började det med att jag slutade slentriandissa Fairport Convention och upptäckte att "Unhalfbricking" var en fantastisk skiva. Eller så är det något klövfotat väsen från Avalons hedar som lockat mig i fördärvet med sin magiska tuta. Oavsett vad känns det som ett ypperligt tillfälle att läsa Rob Youngs "Electric Eden: Unearthing Britain's Visionary Music", en 672 sidor tjock tegelsten om den här härliga, härliga, men farliga farliga musikgenren. Bli inte förvånade om jag kommer ut på andra sidan med ett yvigt skägg, doftande flugsvamp och rökelse. Jag ska bara beställa den först. Eller, hint hint, få den i julklapp eller födelsedagspresent.

1 kommentar:

Sebastian sa...

Tack för tipset! Unhalfbricking med sitt underbara omslag och innehåll har hängt med mig i många år nu.