lördag 16 november 2013

Ett motgift mot likgiltighet.


Boken kom nu i veckan; "The New Complete Book Of Self-Sufficiency" av John Seymour. Jag har inte hunnit läsa särskilt mycket av själva facktexterna, men desto mer av de texter som avser (och lyckas med) att inspirera. De ger näring till drömmen. Varje gång jag slår upp boken fylls jag av frid. Det är så långt bort från verkligheten man bara kan komma just nu. Den blygrå verkligheten med bilar på tomgång nedanför fönstret, muterande evighetsförkylningar i kroppen och droglangning i lägenheten ovanför.


På samma sätt hoppas jag att Gunnar Brusewitzs "Fyra Årstider - Blad Ur Naturens Kalender" ska fungera. Då den börjar med våren tänkte jag vänta med att läsa den tills vi passerat årsskiftet. Kontrasten mellan vårbetraktelser och det bedrövliga novembermörkret utanför skulle nog vara lite för stark för att jag skulle orka med den just nu.

Jag tror jag håller på att förvandlas till en Caught By The River-man.



Inga kommentarer: